Bogdan Borusewicz z dużym zainteresowaniem zapoznał się z planami budowy w Gdańsku statków z napędem elektrycznym, które przedstawił Tomasz Rawiński z oddziału Instytutu Elektrotechniki w Gdańsku (jednocześnie członek Klastra Logistyczni-Transportowego Północ-Południe).
Liderem postępu w tej dziedzinie jest rząd Norwegii, który podjął decyzję o uruchomieniu narodowego planu elektryfikacji połączeń promowych. Już w lutym 2015 r. w swój pierwszy rejs w Norwegii wypłynął prom samochodowy ?Ampere? (zabiera do 120 samochodów i 360 pasażerów). Ten prom w 2/3 powstał w Gdańsku. Projekt wykonała firma Nelton z Pruszcza Gdańskiego, a kadłub został wykonany przez spółkę Aluship z Gdańska. System napędu elektrycznego dostarczyła firma Siemens.
Tomasz Rawiński zapewnia, że Instytut Elektrotechniki w Gdańsku jest całkowicie przygotowany do budowy elektrycznych systemów napędowych dla statków, jak i dla pojazdów drogowych i kolejowych.
Statki i promy z napędem elektrycznym to przyszłość. Szacuje się, że w najbliższych latach w Europie powstanie około 200 promów z takim napędem. Mogą być budowane w Polsce. Mogą także pływać po polskich wodach. Inicjatorzy budowy polskiego promu z napędem elektrycznym wskazują, że mógłby on pływać na trasie Gdańsk-Hel. Koszt energii elektrycznej zużywanej przez prom byłby pięciokrotnie mniejszy od kosztu napędu spalinowego.